24 december 2013

PvdA Nederlek accepteert uitleg over werken voor een uitkering

Begin december stelde de PvdA in Nederlek schriftelijke vragen aan de wethouder van Sociale Zaken. Aanleiding was berichtgeving in het AD waarin de indruk werd gewekt dat er onredelijke tegenprestaties worden verlangd van uitkeringsgerechtigden voor hun uitkering.

De fractie van de Partij van de Arbeid vindt dat fatsoenlijk werk altijd fatsoenlijk betaald moet worden. Dat was voor ons de belangrijkste reden om opheldering over deze specifieke situatie en uitleg over het proces in zijn algemeenheid aan de wethouder te vragen.

De wethouder heeft op 18 december een antwoord op deze vragen gegeven. Daaruit blijkt dat er in het artikel een beeld is geschetst dat niet klopt. De betreffende uitkering bleek niet 700 euro, maar aanmerkelijk hoger te zijn. Daarnaast kan een beroep worden gedaan op zorgtoeslag, huurtoeslag, kwijtschelding belastingen en bijvoorbeeld bijzondere bijstand.

Maar veel belangrijker voor ons is dat via deze werkplekken deelnemers hun werknemersvaardigheden onderhouden en tegelijkertijd invulling geven aan hun bestaan. Bij het invullen van de werkplekken gaat, volgens de wethouder, alles altijd in overleg met de uitkeringsgerechtigde, waarbij rekening wordt gehouden met scholing en sollicitatieactiviteiten. Ook wordt er gekeken of er geen sprake is van verdringing op de arbeidsmarkt en is het doel van een dergelijke plaatsing altijd de begeleiding naar goed en betaald werk.
Ten slotte was het voor ons belangrijk om t e weten hoe groot de schaal is waarop het bovenstaande plaats vindt. Het totaal aantal uitkeringsgerechtigden in Nederlek is 141. Er blijkt in elf gevallen sprake van een werkplek met behoud van uitkering. Waarbij het doel dus altijd is om mensen zo snel mogelijk van werk naar werk te begeleiden, alles in overleg met de uitkeringsgerechtigde gaat en er voldoende ruimte voor scholing en sollicitatie is.

De PvdA vindt dat, wanneer de wet op de bovenstaande manier wordt uitgevoerd, er sprake is van een zorgvuldig begeleidingstraject en kan leven met de uitleg van de wethouder.

We realiseren ons ook dat er sprake is van een dunne scheidslijn tussen het werken met behoud van uitkering en het risico op uitbuiting. Daarom blijven we scherp op een correcte uitvoering van de wet. Mocht u situaties kennen waarin het bovenstaande niet goed gaat, dan horen we dat uiteraard graag. U kunt ons altijd per e-mail bereiken via [email protected].

Vragen in Nederlek over tegenprestatie bij uitkering (6 december 2013)