8 mei 2014

PvdA Schoonhoven vraagt naar Kinderpardon

PvdA-fractievoorzitter Siem Meij wil van het Schoonhovense college van B en W weten of er in de gemeente kinderen verblijven die niet bij de Rijksoverheid in beeld zijn en daardoor niet in aanmerking komen voor het Kinderpardon.

Als die kinderen er zijn, dan moet het college in actie komen om te voorkomen dat zij het land worden uitgezet, zo vraagt de PvdA.

Burgemeester André Bonthuis (PvdA) van Schoonhoven heeft inmiddels zijn handtekening gezet onder een brief van Nederlandse burgemeesters aan staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie). Daarin vragen zij  het Kinderpardon ook te laten gelden voor kinderen die niet bij de Rijksoverheid, maar wel bij de gemeentelijke overheid in beeld zijn en in Nederland zijn ‘geworteld’. Deze actie wordt ondersteund door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Kinderombudsman. Het gaat hierbij om gezinnen met kinderen die voor het Kinderpardon zijn afgewezen omdat zij wel bij gemeenten in beeld waren maar niet onder het toezicht van de Rijksoverheid vielen, alsmede ex-alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv ‘s) die verder aan alle eisen van het kinderpardon voldoen maar inmiddels ouder zijn dan 21 jaar.

Inmiddels (donderdagavond 8 mei) hebben 157 burgemeesters de brief ondertekend, de burgemeesters van de K5-gemeenten Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk en Vlist zitten daar niet bij.

Ombudsman gaat dossiers publiceren uit protest tegen ‘idioot’ kinderpardon (de Volkskrant, 7 mei 2014)