Door Siem Meij op 16 november 2013

PvdA Schoonhoven wil Europees fonds aanboren

(Update 31 december 2013) De PvdA in Schoonhoven heeft het college van B en W gevraagd een aanvraag te doen voor een bijdrage uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling. Daarmee wil de PvdA de plaatsing van buitensporttoestellen of de aanleg van natuurspeelplaatsen voor de jeugd realiseren.

Het huidige Leader-programma loopt dit jaar af, maar er komt een vervolg. Kan de aanvraag dit jaar niet meer plaatsvinden, dan misschien volgend jaar, suggereert de PvdA die samenwerking met woningcorporatie QuaWonen en/of de ontwikkelingscombinatie Thiendenland wenselijk vindt. De aanvraag voor geld uit Brussel kan ook worden betrokken bij de aanleg van de groengordel bij Thiendenland II.

Eind december 2013 antwoordde het college:
Navraag heeft uitgewezen dat de prioriteiten in het nieuwe Leader-programma zich vooral richten op duurzaamheid, versterking concurrentiekracht landbouw en biodiversiteit. Het is nog niet duidelijk of het soort projecten, als buitensporttoestellen en natuurspeelplaatsen, hierin zullen passen. Overigens is ook nog niet vastgesteld of de Krimpenerwaard opnieuw als Leader-gebied zal worden aangewezen.
Daarnaast zal realisatie van speelplekken geschikt voor buitensporttoestellen in Thiendenland pas worden aangelegd als de woningen daaromheen zijn gerealiseerd, dus in een woonrijpstadium. Dit zal pas over 5 tot 6 jaar aan de orde zijn. De marktpartijen hebben de intentie uitgesproken om de inrichting van de speelplaatsen in samenspraak met de bewoners te doen.
Op korte termijn een aanvraag doen voor een bijdrage uit het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling is derhalve niet zinvol.