Door Redactie op 29 augustus 2016

PvdA wil meer onderbouwing voor kap van 71 Gouderakse bomen

De PvdA wil een betere onderbouwing van het voornemen om in Gouderak 71 bomen te rooien. Raadslid Gerjo Goudriaan heeft gevraagd om het onderzoek waaruit zou blijken dat de bomen niet kunnen blijven staan.

In antwoord op vragen van de PvdA stelt het college dat de bomen, die zouden moeten verdwijnen omdat de straten worden opgehoogd, ‘de ophoging niet zullen overleven, boven te vervangen riolering staan of te slecht van kwaliteit zijn.’

In haar reactie op dit antwoord vraagt Gerjo Goudriaan nu of deze beweringen op onderzoek zijn gebaseerd. In dat geval wil de PvdA inzage in dat onderzoek krijgen.

Ze wijst het college op het feit dat de meeste straten en wegen in de Krimpenerwaard elke 10-20 jaar meer dan 50 cm worden opgehoogd. ‘Gelukkig hoeven dan niet altijd de bomen weg. Wij vinden dit geen afdoende argument in deze zaak. Onze bomen zouden zo nooit ouder dan de ophoogfrequentie kunnen worden.’

Het college heeft inmiddels een omgevingsvergunning verleend voor het kappen van de eerste van de 71 bomen. Het betreft 8 bomen aan de Essendreef en de Beemd.

Lees ook:
PvdA eist nadere uitleg over kap van 71 bomen in Gouderak (AD Gouda, 2 september 2016)
‘Gezonde bomen redden het ook niet’ (Het Kontakt, 1 september 2016)

Eerder bericht over dit onderwerp:
PvdA wil kaalslag in Gouderak voorkomen (22 juli 2016)