9 november 2016

Raad Krimpenerwaard stelt begroting 2017 unaniem vast

De gemeenteraad van Krimpenerwaard heeft na een bijna zeven uur durende vergadering dinsdag de meerjarenbegroting 2017-2020 en de bijbehorende belastingverordeningen vastgesteld. De begroting kon, na een aantal moties en een aangenomen amendement, op de unanieme steun van de raad rekenen.

De fracties gaven in hun algemene beschouwingen hun visie op de opgaven voor de gemeente Krimpenerwaard. Het CDA vroeg aandacht voor verbetering van het functioneren van het loket Zorg & Welzijn en de veiligheid van de rotonde in Bergambacht.

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) vroeg onder andere aandacht voor bouw van voldoende betaalbare woningen om de jeugd in de Krimpenerwaard te houden en bepleitte startersleningen voor jongeren. Ook vroegen zij aandacht voor mensen met een inkomen tot 130 procent van het minimum, die nu net buiten sommigen regelingen vallen.

De SGP pleitte voor het niet verder stijgen van de lokale lastendruk en vroeg aandacht voor uniforme groenvoorziening in alle kernen. D66 vroeg aandacht voor verbetering van de digitale dienstverlening, afvalscheiding en de leegstand van gemeentelijk vastgoed. De VVD wilde meer aandacht voor het oplossen van de Algeracorridor met de dagelijkse files, meer starterskoopwoningen en betere gebiedspromotie. Gemeentebelang Schoonhoven bepleitte de aanpak van het verouderde bedrijventerrein in Schoonhoven-Noord en het vergroten van de werkgelegenheid in de Krimpenerwaard, met name ook voor 55-plussers. De PvdA wilde dat de voorzieningen (zwembad, bibliotheek) in de kernen behouden blijven en aandacht voor armoede bestrijding. De ChristenUnie vroeg aandacht voor het compenseren van de lastenverzwaringen voor de burger, veilige fietsroutes voor schooljeugd en wil dat de gemeente Krimpenerwaard in 2018 een Fair Trade-gemeente is.

Pro Krimpenerwaard pleitte voor het verkleinen van de kloof tussen inwoners en bestuur door het stimuleren van burgerinitiatieven, vroeg aandacht voor rioolheffing op basis van watergebruik en bepleitte een verbod op plezierjacht.

De fracties waren het grotendeels eens over de motie van de PvdA om de armoede onder kinderen aan te pakken. Alleen de VVD stemde hier tegen. Het voorstel van Gemeentebelang Schoonhoven om de bedrijventerreinen in Schoonhoven-Noord en Haastrecht aan te pakken werd unaniem aanvaard, evenals het voorstel van de coalitiepartijen (VGBK, SGP, VVD en CU) samen met Geeentebelang Schoonhoven om de lastendruk voor inwoners te beperken. De motie van de PvdA om de impact van het minimabeleid in beeld te brengen kreeg de steun van alle andere fracties, behalve de SGP en VVD. De moties van het CDA om de welzijnsstichting SWOS meer financiële armslag te geven voor het gegroeide taakpakket en om te bezien hoe ‘De oude apotheek’ in Schoonhoven financieel kon worden ondersteund werden door de coalitiefracties en Gemeentebelang Schoonhoven afgewezen.

Het amendement van SGP en CDA om alleen rioolheffing te heffen voor die percelen die daadwerkelijk direct of indirect op de gemeentelijke riolering afvoeren, werd aangenomen met alleen de stemmen van D66 tegen. Pro Krimpenerwaard stemde tegen het heffen van hondenbelasting.

Twee raadsleden (Mone van het CDA en Van Kersbergen van de VVD) stemden tegen de verordening op de lijkbezorging.

Tegen 23.00 uur liet burgemeester Cazemier de voorzittershamer voor de laatste keer vallen.

Vervolg
De vastgestelde begroting wordt nu opgestuurd naar de Provincie Zuid-Holland en vormt het financiële kader voor de komende jaren.

(Bron: RTV Krimpenerwaard, 9 november 2016)