5 februari 2014

Schoonhoven gaat minimabeleid uitbreiden

Schoonhoven gaat meer geld uitgeven om kinderen uit arme gezinnen mee te kunnen laten doen aan sportieve, sociale of culturele activiteiten. Dit antwoordt het college op vragen van de PvdA. Fractievoorzitter Siem Meij wilde van het college weten of het geld, dat het kabinet vrijmaakt voor het bestrijden van armoede, ook daadwerkelijk voor dat doel gaat inzetten.

De huidige vergoeding van 150 euro uit de Regeling Meedoen, een gezamenlijke K5-regeling, is bijvoorbeeld niet genoeg voor het volgen van zwemlessen. Het Schoonhovense college van B en W wil daarom de maximale vergoedingen verhogen. Daarnaast komt er een uitbreiding van het aantal activiteiten voor kinderen tussen de 5 en 18 jaar dat voor vergoeding in aanmerking komt.

In 2014 krijgen de vijf Krimpenerwaardgemeenten samen ruim 100.000 euro voor armoedebestrijding, en vanaf 2015 ongeveer 150.000 euro. Dat geldt wordt ‘ongeoormerkt’ toegevoegd aan het Gemeentefonds, wat wil zeggen dat het gemeenten het niet per se aan armoedebestrijding hoeven te besteden.

Schoonhoven wil in 2014 een deel van het budget gebruiken om een netwerk op te zetten dat betalingsproblemen vroegtijdig signaleert, evenals een project thuisadministratie om betalingsproblemen en schulden te voorkomen.

Schriftelijke vragen PvdA incl. beantwoording door college