Door Redactie op 4 januari 2018

Stoepkrijt mag straks weer

De volstrekt idiote bepaling dat het verboden is om in de gemeente Krimpenerwaard op de stoep te krijten, wordt afgeschaft. Het college stelt de raad voor een flink aantal verbodsbepalingen te schrappen uit de Algemene plaatselijke verordening (apv) omdat er in de praktijk toch nooit een beroep op wordt gedaan.

Het college komt hiermee tegemoet aan de wens van de gemeenteraad om onnodige en overbodige regels in te perken en beter aan te sluiten bij de lokale gewoonten en gebruiken.

Het afgelopen jaar is in veel gemeenten het ‘stoepkrijtverbod’ al geschrapt nadat een wakker GroenLinks-raadslid in Den Haag de betuttelende regels in de apv waren opgevallen. Gemeenten maken meestal gebruik van een standaard ‘modelverordening’ waarin dit soort zaken is geregeld. In Den Haag werden kunstenaars die krijttekeningen op de openbare weg aanbrachten, bekeurd. Maar ook stoepkrijtende kinderen vielen formeel onder het verbod.

Behalve het stoepkrijtverbod sneuvelen in Krimpenerwaard ook regels omtrent zaken als winkelwagentjes, het uitdelen van folders, straatartiesten, bedelen en het verstrooien van as.

Overzicht van de wijzigingen in de apv