Door Redactie op 31 maart 2015

Storm: vrachtwagens en fietsers geweerd van dijken

Omdat morgen opnieuw storm wordt verwacht in het westen van het land, sluit de gemeente Krimpenerwaard de IJsseldijk en de Lekdijk voor zwaar verkeer en voor (brom)fietsers. Het gevaar van kantelende vrachtwagens en vallende schoolkinderen is te groot, heeft de burgemeester laten weten.

Volgens burgemeester Tjerk Bruinsma wordt vandaag chauffeurs ook al afgeraden over de dijken te rijden. ‘De wind heeft boven de rivieren vrij spel en is heel verraderlijk. Het liefst zou ik alle verkeer verbieden, maar dat gaat net iets te ver. Maar vrachtwagens vormen een hoog risico. Om over de fietsers nog maar te zwijgen. Het gevaar is levensgroot dat fietsende schoolkinderen uit hun evenwicht raken en onder een auto terechtkomen. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.’

Maar als de zaak zo ernstig is, waarom nam de gemeente vandaag dan niet het besluit al? Bruinsma: ‘Er was veel wind verwacht, maar dat het zó zou gaan stormen bleek pas in de loop van de ochtend. Toen was het te laat om een maatregel af te kondigen.’

Mocht blijken dat het stormachtige weer morgen uitblijft, dan wordt de dijk toch gesloten voor het zware verkeer. Woensdagochtend vroeg worden de tijdelijke ‘verboden voor vrachtverkeer-borden’ geplaatst. Volgens de gemeente zal de politie ook streng controleren. Het verbod geldt in dat geval niet meer voor de fietsers.

Het zou niet voor het eerst zijn dat vrachtwagens op de dijk kantelen. Een jaar geleden gebeurde dat nog op het Middelblok in Gouderak:

vrw2