Succesjes binnengehaald tijdens de raad van 20 april

26 april 2021

Dinsdag 20 april 2021 werd tijdens de raadsvergadering het Integraal Beleidskader Sociaal Domein behandeld. Dit document geeft de grote lijnen aan voor het toekomstige sociale beleid. Het is de PvdA gelukt om het toekomstige sociale beleid nog socialer te maken! Dit mede dankzij twee amendementen en één motie die ruimschoots aangenomen zijn:

Amendement: A21-021 PvdA, Groter bereik minimaregelingen

• In het toekomstige sociale beleid is een aantal doelen opgenomen. Met ons amendement is het gelukt om het volgende doel ook op te nemen: “Meer mensen maken gebruik van de minimaregelingen waar ze recht op hebben.” Dit is belangrijk omdat mensen met een minimaal inkomen nauwelijks kunnen rondkomen. Afgelopen jaren zijn de huren duurder geworden en is daarnaast de belasting op voedsel toegenomen. Inflatie heeft de prijzen van producten ook verhoogd. Tevens groeide het minimuminkomen niet mee met de inflatie, dus de bijstand ook niet. Deze elementen bij elkaar zorgen ervoor dat het leven van mensen met een minima-inkomen veel onzekerder is geworden. De gemeentelijke minimaregelen zijn daarom het middel om deze mensen te verstevigen in hun bestaanszekerheid. Echter, momenteel is het bereik van de minimaregelingen bescheiden. Daarnaast leeft bijna 10% van onze inwoners van een laag inkomen. Het Integrale beleidskader Sociaal Domein stelt dat 2215 huishoudens in Krimpenerwaard rond moeten komen van een laag inkomen (120% van het sociaal minimum). Aangezien Krimpenerwaard 2,4 personen per huishouden telt, betekent dit dat ruim 5300 inwoners leven van een laag inkomen in onze gemeente. Alleen de VVD steunde ons amendement niet.

Amendement: A21-022 PvdA, Bestaanszekerheid

• In de kern is sociaal beleid bedoeld om alle inwoners te verzekeren in hun bestaan. Daarom is het opvallend dat in het 36 pagina tellende Integraalbeleidskader Sociaal Domein geen enkele keer het woord “bestaanszekerheid” ter sprake komt. Dat terwijl: “De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der overheid (artikel 20, Grondwet). Met dit amendement is het ons gelukt om de volgende tekst toe te voegen aan het beleid: “De bestaanszekerheid van onze inwoners mag niet in het geding komen. De gemeente heeft de morele plicht de bestaanszekerheid van onze inwoners te bevorderen.” Bij dit amendement kregen we alleen geen steun van de VVD & het CDA.

Motie: M21-030 PvdA, Simpele kwijtschelding

• Het Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie Heffing en Waardebepaling (SVHW) is verantwoordelijk voor de inning van de gemeentelijke belastingen en heffingen. Tevens behandelen zij de aanvragen voor kwijtschelding. Voor het aanvragen van kwijtschelding moet een aanvraagformulier worden ingevuld, waarbij afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden tot maximaal 27 kopieën van documenten moeten worden bijgevoegd. Wij zijn van mening dat dit voor veel van onze inwoners een onoverkomelijke barrière is. Het kan anders, bijvoorbeeld bij de Regionale Belasting Groep (RBG). Voor de waterschapsbelasting kan een kwijtschelding aangevraagd worden door het sturen van een email of via de telefoon, zonder dat hierbij enig document overlegt hoeft te worden. Daarom hebben wij het college van B&W verzocht om bij het SVHW te regelen dat voor de belastingen en heffingen van de gemeente Krimpenerwaard, kwijtschelding kan worden gevraagd door het plegen van een simpel telefoontje of het versturen van een email.