Terugblik op de raadsvergadering van 13 december 2022

15 december 2022

Tijdens deze raadsvergadering werden diverse zaken besproken. Zelf dienden wij drie voorstellen in. Alle drie kregen grote steun en zullen uitgevoerd worden:

(Motie M22-070) Onderzoek uitbreiden bebouwde kom  en verkeersveiligheid IJsseldijk Noord. Omdat het Bolderkadeproject wel doorgaat hebben we de burgemeester en wethouders gevraagd om te onderzoeken hoe het gevaarlijke stukje IJsseldijk Noord waar de Bolderkade aan ligt veiliger te maken is. Zowel voor de huidige en de nieuwe bewoners zodat ze veilig naar het dorp kunnen wandelen en de parkeerdruk beter kan worden opgelost. Bijvoorbeeld door de bebouwde kom uit te breiden, de maximum snelheid te verlagen en een trottoir aan te leggen. We zijn blij dat ons voorstel brede steun kreeg en uitgevoerd zal worden.

(Amendement A22-031) Meer tijd voor het compleet maken van klachten. Tijdens de vergadering moest de gemeenteraad stemmen over de nieuwe manier waarop de klachten van inwoners worden behandeld. Als je een klacht wil indienen bij de gemeente, dan moet die aan een paar vereisten voldoen. In het geval dat er iets ontbreekt, zou je oorspronkelijk 10 kalenderdagen krijgen om het te fixen. Wij deden het voorstel om hier 10 werkdagen van te maken, want iedereen kan weleens een belletje/mailtje missen. Dit voorstel kreeg steun van de gehele gemeenteraad.

(Motie M22-067) Gemeente gaat zich maximaal inspannen zodat de buurtsuper Ammerstol-werkgroep meer tijd krijgt. De Spar in Ammerstol dreigt te sluiten op 28 januari 2023. Wij balen hier van en willen dat de gemeente er alles aan doet om ‘een voorziening’ te behouden in het dorp. Ondertussen is er een werkgroep van vrijwilligers gestart die samen met de woningbouwcorporatie Beter Wonen, zorgorganisatie Gemiva en de gemeente naar een oplossing zoekt. Wij deden een oproep aan de burgemeester en de wethouders om zich maximaal in te spannen zodat de werkgroep meer tijd krijgt. Bijvoorbeeld door samen met de werkgroep te sturen op inboedelovername of het verschuiven van de sluitingsdatum naar de zomer. Ook dit voorstel kreeg steun van de gehele gemeenteraad.

Verder hebben wij ook tegen twee raadsvoorstellen gestemd waar we ons niet in konden vinden, namelijk:

Bestemmingsplan Bolderkade, Ouderkerk aan den IJssel & Masterplan Dika Schoonhoven. Wij zijn vóór het bouwen van huizen maar niet als een groot project NUL sociale huurwoningen bevat. De afgelopen jaren zijn er voornamelijk te dure woningen gebouwd en de woningen in deze twee plannen zijn voor de zoveelste keer onbetaalbaar voor starters. Wij willen betaalbare woningen! Daarom hebben we tegen de bouwprojecten op het Dika-terrein in Schoonhoven en het Bolderkade-project in Ouderkerk gestemd. Bovendien zien we geen heil in het bouwen op weliswaar gesaneerde maar onder een schone toplaag nog steeds vervuilde grond.

Fractie PvdA/GroenLinks gemeente Krimpenerwaard