Verslag Raadsvergaderingen van 7 en 8 juni 2022

11 juni 2022

Lees hier de volledige inbreng van PvdA-GroenLinks over het coalitieakkoord tijdens de raadsvergadering van 7 juni (Sandro Kovačić):

Onze inbreng zal ik in drie delen uiteenzetten. Eerst wat algemene indrukken, daarna inhoudelijk op de beleidsprogramma’s en tot slot over het vervolgproces.

Het coalitieakkoord heet ‘Vitaal Vooruit’. Ook PvdA-GroenLinks Krimpenerwaard hecht aan vitaliteit en vooruitgang. Terecht worden enkele vraagstukken benoemd de inleiding zoals het wegtrekken van jongeren, passend wonen en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

Uitwerking vereist

Eén ding staat vast: er moet nog veel uitgewerkt worden. Een keuze voor het één betekent een keuze die wellicht het andere benadeelt. Elke euro kunnen we één keer uitgeven en elke vierkante meter Krimpenerwaard kan maar één bestemming tegelijk krijgen geven.

In het vorige coalitieakkoord werd als niet vanzelfsprekend genoemd dat alle voorzieningen in de kernen gewaarborgd zouden zijn. Dit akkoord spreek van facilitering van ontmoeting en voorzieningen. Dit lijkt en positieve trendbreuk. Complimenten voor deze keuze.

Graag hadden we nog meer kleurbekentenis gezien op andere vraagstukken. Het financiële vooruitzicht voor gemeenten ziet er immers niet zonnig uit.

Voor PvdA-GroenLinks zijn de prioriteiten wel glashelder.

• Als lokale overheid moeten we zorgen voor betaalbare en duurzame huisvesting.
  • Als lokale overheid moeten we bestaanszekerheid van onze inwoners garanderen door onze lokale verzorgingsstaat en de maatschappelijke voorzieningen minstens uit te breiden.
  • Als lokale overheid moeten we snelle stappen zetten in het besparen van het energieverbruik, de isolatie van onze woningen en het opwekken van schone energie.

Bestuur en ondersteuning

We zijn blij dat de coalitie zoveel mogelijk contact tussen bestuur, inwoners, instellingen en ondernemers ambieert. Tegelijkertijd maken we ons zorgen over de implicaties van een nieuw centraal gemeentekantoor.

We denken dat het geambieerde contact minder bereikt wordt door als gemeente je centraal terug te trekken in Bergambacht. Waar we elkaar kunnen vinden is het voornemen om servicepunten in de grotere kernen te onderzoeken.

PvdA-GroenLinks pleit bij dit vraagstuk ervoor om juist verschillende functies te combineren. Kijk bijvoorbeeld naar het Cultuurhuis in Krimpen aan de Lek of Oranjeplaats in Schoonhoven. Combineer welzijnswerk, gemeentelijk servicepunt, dorpshuis, bibliotheek, horeca etc..

Het aanwenden van de vrijgekomen ruimte van de oude gemeentekantoren voor woningbouw juichen we van harte toe, maar zolang we niet weten welke ‘specifieke doelgroepen’ de coalitie hierbij in gedachten heeft juichen we nog niet al te hard. Wat ons betreft bestemmen we die gronden voor sociale huur en goedkope starterwoningen.

Samen sta je sterk, daarom spreekt het akkoord ook vol lof en lef over de samenwerkingsverbanden waarbinnen we als gemeente onze eigen ambities willen realiseren. Graag geven we de coalitie mee dat Rijk, provincie, regio Midden-Holland niet de enige partijen zijn waarmee je de samenwerking kunt aangaan. Kijk bijvoorbeeld naar de buurgemeentes waarmee je een rivier deelt en ga het gesprek aan als het gaat over vervoer over water. In samenwerkingsverbanden kan je niet alleen je eigen ambities realiseren maar moet je soms ook het gezamenlijke belang dienen.

Veiligheid

Aanvullend op de genoemde ambities roepen we met klem op om met name ook aandacht te schenken aan de preventie. Criminaliteit die niet plaatsgevonden heeft hoef je niet op te lossen, te bestraffen of de schade ervan te herstellen.

Dit vraagt van ons dat we samen met onze scholen eerlijke kansen in het onderwijs waarborgen. Een goed toekomstperspectief maakt het criminele pad minder aantrekkelijk.

Als het gaat om digitale veiligheid roepen we op om juist ook de oudere inwoner niet te vergeten in het veiligheidsbeleid.

Verkeer, vervoer en waterstaat

We complimenteren de coalitie met een keuze voor een duurzame complete aanpak van de mobiliteitsvraag. Wat dit concreet inhoudt zal de komende tijd uit moeten wijzen. Als de aanpak van de coalitie een aanpak voorstaat die zorgt voor minder uitlaatgassen op onze wegen, betere fietsvoorzieningen en uitbreiding van ons openbaar vervoernetwerk over onze wegen en wateren dan heeft de coalitie er op dit vlak een stabiele partner bij.

Wat de schoolroutes betreft, willen we de coalitie attenderen dat sommige schoolroutes over onze dijken gaan. Dus het Hoogheemraadschap behoort volgens ons ook een samenwerkingspartner te zijn.

Economie

Nog meer complimenten voor de keuze voor een duurzame toekomst voor de agrarische sector. De termen ‘duurzaam’, ‘innovatief’, ‘toekomstbestendig’, ‘minder uitstoot’, ‘hogere biodiversiteit’ en aandacht voor ‘waterkwaliteit’ laten zien dat het de coalitie eens is met een toekomst waarbij onze boeren een uithangbord moeten zijn voor een vorm van landbouw die eindelijk klaar is voor de 21e eeuw. Landbouw waar de boer nog steeds zijn of haar boterham kan verdienen, maar waar ook de wereld waarin wij leven mee gediend is.

Punt van zorg is de paragraaf ‘ruimte voor bedrijvigheid’. Net als de boeren moet iedereen in onze gemeente op fatsoenlijke wijze zijn brood kunnen verdienen.

Aan wat voor bedrijven denkt de coalitie?

Bij de discussies over de Regionale Energie Strategie werden windmolens snel van tafel geveegd omdat ‘niet passend is in het landschap’. Wij betwijfelen of grote grijze dozen wel passen in een open groenlandschap. Wij vragen de coalitie daarom om heel secuur met de kostbaarheid van onze gezamenlijke ruimte om te gaan.

Onderwijs, sport, cultuur en recreatie & toerisme

We juichen versterking van het culturele leven in de Krimpenerwaard toe maar hoe zorgen we ervoor dat er genoeg mensen zijn om ons verenigingsleven draaiende te houden als de bereidheid om hier verantwoordelijkheid voor te nemen af lijkt te nemen?

We delen de ambitie zeer dat sport ook toegankelijk moeten blijven voor mensen met minder financiële middelen, maar hoe gaan we dit regelen?

De energierekening valt hoog uit, de boodschappen stijgen, de bon bij het tankstation is toegenomen. Juist voor de mensen die net boven de 120% bijstandsnorm vallen, kan dit lastig worden.

Sociaal domein

Toen de oppositie werd uitgenodigd om input te leveren, brachten wij het punt in van bestaanszekerheid. We zijn verheugd om te zien dat de coalitie de term meermaals benoemd. Daarnaast dat de coalitie erkent dat niet ieders bestaanszekerheid altijd geborgd is en dat we deze mensen moeten ondersteunen.

De bestaanszekerheid van onze inwoners mag niet in het geding komen. Dat betekent dat er royale beleidsinstrumenten worden ingezet om mensen met armoede- en schuldenproblematiek te helpen. Preventie is één, maar ervoor zorgen dat alle mensen gebruik maken van de regelingen waar ze recht op hebben is net zo belangrijk.

Eén op de tien kinderen ontvang jeugdzorg. Dit is een trend is wij ook onwenselijk vinden maar inzetten op het verminderen van de patiënten lijkt ons een wat onhandige formulering. Sommige jongeren hebben nou eenmaal jeugdzorg nodig. Is het ‘verminderen van het aantal jongeren dat jeugdzorg nodig heeft’ niet eerder een gevolg van goed sociaalbeleid dan beleid an sich?

De coalitie kiest er verder voor om meer in te zetten op de netwerken en sociale cirkels van onze inwoners om ervoor te zorgen dat de zorgbehoefte minder wordt. Preventie is altijd goed, maar hoe zorgt de coalitie ervoor dat mensen met een kleinere of afwezige sociale cirkel niet buiten de boot vallen?

Uit ambitie 22 quote ik: “Inwoners moeten het zelf doen, maar niet alleen.” In deze zin schuilen twee hele grote gevaren.

• Namelijk (1) dat een aanzienlijk deel van de samenleving niet zelfredzaam is. Dit heeft onze eigen cliëntenraad aan. Het SCP stipte ook dan dat te veel overheidsbeleid uitgaat van eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van mensen die juist hulp nodig hebben.
  • (2) Niet alle inwoners hebben een sociale cirkel. Juist degenen met bepaalde problematiek zijn vaker afgezonderd geraakt. Hier maken we ons echt zorgen over.

Het is top als mensen zelfredzaam zijn, maar in de uitvoering van ons sociale beleid mogen we daar niet van uitgaan. We verzoeken het college met klem hier rekening mee te houden bij het uitwerken van het collegewerkprogramma. Wij doen op dit punt de handreiking om onze partij stevig mee te nemen in de verdere uitwerking.

Wel is er één element wat onbenoemd is gebleven maar benoemd moet worden: werkende armen . Dat zijn mensen die gewoon werken maar toch in armoede leven. Nederland kent er ruim 200K volgens de SER.

Nog meer van hen die een lage sociaal economische status hebben. We zouden graag zien dat er ook iets voor hen gedaan wordt. Deze mensen werken maar hebben een dusdanig laag inkomen dat ze recht hebben op minimaregelingen.

Het probleem is dat deze mensen niet in beeld zijn. Stap 1 is deze mensen in kaart brengen, stap 2 is hen wijzen op de hulpmiddelen waar ze recht op hebben.

Vanwege het voorgaande en ons punt omtrent bestaanszekerheid willen we middels motie x het voorstel om voordat het collegewerkprogramma wordt gepresenteerd, de raad zich opnieuw te laten uitspreken over de mogelijk inzetscenario’s van onze minimaregelingen. Daarnaast om in de uitwerking van het cwp het bereiken van werkende armen mee te nemen.

Milieu en duurzaamheid

Wat betreft de energietransitie maken we ons weer zorgen en is het alle hens aan dek. Het aanwijzen van zoekgebieden is niet genoeg om de transitie te maken. Het is 2030 voor je het weet en ook 2050 ligt om de hoek. Als we energie willen besparen, zullen we veel doortastender moeten zijn en dat vraagt om een actieve gemeente die niet rust voordat de hele Krimpenerwaard energieneutraal is.

Het stroomnet moet snel versterkt worden, die duizenden extra panelen moeten in de komende jaren gelegd worden, die kleine windmolens die de coalitie voorstelt als verdienmodel voor onze boeren, moeten als paddenstoelen de grond uit schieten.

De RES woordvoerders zullen de woorden van Stedin goed herinneren: “hoe groter het aandeel wind in de duurzame energieopwekking” hoe betaalbaarder het wordt” Als onze kleinkinderen hier in 2050 nog willen kunnen wonen dan moet onze klimaataanpak samen met bestaanszekerheid op nummer 1 komen staan.

Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

We juichen toe dat de coalitie werk wil maken van de woningnood. Tegelijk hadden we meer urgentie in de toon van de tekst verwacht.

We zijn kritisch over het bouwen buiten de kernen, maar begrijpen ook dat de keuze voor minder verstening binnen de kernen ervoor zorgt dat we niet allemaal op elkaars lip kunnen wonen als we ook binnen de kernen willen vergroenen. Wel willen we de coalitie op het hart drukken dat dit geen vrijbrief mag zijn om het buitengebied hiermee vogelvrij te verklaren.

Immers, ook met een verdichting van de kernen zijn er nog genoeg maatregelen te nemen waarbij ook onze kernen groener en klimaatbestendiger zijn te maken. Er is nog steeds veel winst te behalen als het gaat om het planten van bomen, het vergroenen van de betegelde en geasfalteerde ruimte en daarom vinden we het bemoedigend dat zaken als biodiversiteit, natuurvriendelijke oevers en flexibel snoei- en maaibeleid het coalitieakkoord gehaald hebben.

We juichen het toe dat er wordt gesproken over de realisatie van ruim 3000 woningen en dat de woonvisie geactualiseerd gaat worden. Een punt wat PvdA-GroenLinks vaak in campagnetijd opbracht. We hadden graag gezien dat er al in het coalitieakkoord gesproken zou worden over ‘betaalbaar wonen’.

We zijn blij dat in onze gemeente ruimte is voor de opvang van mensen die elders zijn gevlucht voor oorlog, honger of vervolging.  Toch vinden wij het stellen van een maximum van het aantal op te vangen asielzoekers op 100 ineens heel concreet in vergelijking met de rest van het akkoord.

We hebben gezien dat de bereidheid in de gemeente om mensen die niets meer hebben te helpen veel groter is. Wij zouden de coalitie met klem willen oproepen om dit soort maxima te laten varen en vooral te kijken naar wat er nodig is, en dan navenant verantwoordelijkheid te nemen. Daarom dienen we Ax in.

Vervolg

“Op wonen hebben wij een ambitie geformuleerd met als doel te bouwen met oog voor de toekomst; voor de woonbehoefte èn het versterken van vitaliteit. Wij willen deze uitdaging graag raadsbreed oppakken” ~ blz. 5

Hoe willen jullie in de uitwerking raadsbreed werken? (oppositie meenemen).

Hoe willen jullie de oppositie meenemen en wat is het moment om input te leveren?

Lees hier de inbreng van Bart van Ree bijgaand het indienen van de motie  ‘Vroeg signaleren van grensoverschrijdend gedrag’ tijdens de raadsvergadering van 8 juni:

“De motie die voor u ligt komt voort uit de onrust die onlangs is ontstaan rondom het vertrek van onze vorige burgemeester. En in plaats van diep te duiken in wat daar precies aan ten grondslag ligt, kijken wij liever naar wat we als gemeente beter kunnen doen.

Niet eens zozeer kijken naar wat wij kunnen doen om met ingewikkelde situaties om te gaan – daar zijn goede protocollen voor – maar vooral om onwenselijke situaties te voorkomen.

Er ligt een kans om het werkklimaat voor iedereen die aan de gemeente is verbonden nog beter en veiliger te maken, en dat is door het aanstellen van een intern vertrouwenspersoon.

Iemand die niet alleen laagdrempelig benaderbaar is als er problemen of vragen zijn, maar ook iemand die gewenst gedrag en grens-respecterend gedrag binnen de organisatie op de agenda zet en houdt.

Volgens PvdA-GroenLinks zijn we het als raad aan onze gemeente verplicht om te voorkomen dat het welzijn in het geding komt van de mensen op wie wij zuinig moeten zijn en dat de continuïteit van het bestuur van onze gemeente er onder lijdt.

Het is aan het college van B&W om daar sturing aan te geven. Om die reden vragen wij het college met klem om te onderzoeken in hoeverre de gemeentelijke organisatie er baat bij kan hebben om een intern vertrouwenspersoon aan te stellen bij wie de genoemde thema’s belegd worden.”

_______________________________________________________________________

De fractie van PvdA-GroenLinks heeft met alle voorliggende raadsvoorstellen in deze twee vergaderingen ingestemd (dus ook het coalitieakkoord).

Twee keer hebben we tegen een motie van Pro Krimpenerwaard gestemd (M22-022 en M22-026).

Zelf hebben we twee moties binnengehaald.

• M22-024 – Uitwerking bestaanszekerheid (zie de link)

• M22-023 – Vroeg signaleren van grensoverschrijdend gedrag (zie de link)

Tegelijkertijd is een amendement en een mede-ingediende (CU, PK en LK) motie van ons verworpen:

• A22-004 – Geen vluchtelingenquotum
  • M22-025 – Betrokkenheid van de raad bij de uitwerking van het coalitieakkoord