6 december 2013

Vragen in Nederlek over tegenprestatie bij uitkering

De PvdA vindt: wie fatsoenlijk werk doet, moet daar fatsoenlijk voor betaald worden. Wij waren daarom onaangenaam verrast door het AD-artikel waarin een uitkeringsgerechtigde uit Nederlek aan het woord komt die als tegenprestatie voor zijn uitkering 36 uur per week als vuilnisman werkt.

De gemeente Nederlek heeft inderdaad het recht om een tegenprestatie te vragen, maar op het eerste oog lijkt de balans tussen de uitkering en de tegenprestatie hier volledig zoek. Het artikel van het AD bevatte veel onduidelijkheden en de betrokken wethouder kreeg van de krant niet de kans om te reageren.

Daarom heeft de Nederlekse PvdA-fractie het college de volgende vragen gesteld:
1) Bent u op de hoogte van deze gang van zaken bij Promen?
2) In hoeverre klopt het in het artikel van het AD geschetste beeld?
3) Hoeveel bijstandsgerechtigden telt de gemeente Nederlek? In hoeveel gevallen wordt er om een tegenprestatie gevraagd en hoe wordt deze doorgaans ingevuld?
4) In de in het AD geschetste situatie lijkt de verhouding tussen de tegenprestatie en de beloning in de vorm van de uitkering zoek. Klopt dit en zo ja, waarom wordt de wet die het mogelijk maakt om een tegenprestatie voor een uitkering te vragen dermate ruim geïnterpreteerd?
5) In hoeverre heeft een bijstandsgerechtigde de mogelijkheid om zijn eigen werkzaamheden te bepalen en hoe is de verhouding tussen opleiding, sollicitaties en het uitvoeren van werkzaamheden?
6) Bent u het met ons eens dat bij het vragen om een tegenprestatie het begeleiden naar betaald werk centraal moet staan en in hoeverre voldoet u als College hieraan?
7) In het artikel wordt de FNV geciteerd. De vakbond bracht eerder dit jaar een zwartboek uit waarin wordt gesproken over slechte werkomstandigheden en uitbuiting. Herkent u zich in dit beeld en zo niet, wat doet u eraan om dit te voorkomen?
8) In hoeverre is er bij dergelijke tegenprestaties sprake van concurrentie ten opzichte van een betaalde baan? Oftewel: zouden de werkzaamheden die de in het artikel geciteerde bijstandsgerechtigde uitvoerde, anders zijn uitgevoerd door een normaal betaalde kracht?
9) Bent u met ons van mening dat iedereen die fatsoenlijk werk doet, daar ook een fatsoenlijk salaris voor moet ontvangen en dat het College de plicht heeft om daar vooral bij werkzaamheden die in haar opdracht worden uitgevoerd extra waakzaam op te zijn? Zo ja, wat doet u hieraan om dit in acht te nemen?

Zwoegen als vuilnisman voor uitkering (AD 28 november 2013)