Wonen in de Krimpenerwaard

Door Cees van der Graaf op 19 juli 2020

Passend, betaalbaar en prettig wonen

Hoe je ook woont, alleen samen of met een gezin: je hebt een huis nodig dat bij je past en dat je kunt betalen. In onze gemeente lukt het niet om voor iedere woonvorm genoeg huizen bij te bouwen. We doen mensen tekort die op ons moeten kunnen rekenen.

De woningcorporaties zorgen voor de sociale huurwoningen. Ontwikkelaars zijn verantwoordelijk voor de bouw van de koopwoningen.

Het bouwen van nieuwe woningen wordt voor woningcorporaties steeds lastiger doordat zij belasting moeten betalen over hun huurwoningen. Ontwikkelaars bouwen voor een groot deel alleen voor de doelgroep waar zij (veel) aan verdienen.

Door deze ontwikkeling gaan jongeren en starters noodgedwongen elders wonen. Steeds meer van onze inwoners wonen in een huis dat te klein of te groot is. Ouderen komen op een wachtlijst voor een aangepaste woning.

Er moet een actieplan komen om de vraag naar woningen te verminderen. Vraag en aanbod moeten op elkaar aansluiten. Ontwikkelaars moeten ook betaalbare woningen voor de lagere en midden inkomens gaan bouwen. De woningcorporaties moeten de ruimte krijgen voor het ontwikkelen van nieuwe sociale huurwoningen.

We moeten versnellen en gaan bouwen wat we beloofd hebben. Versnellen door beter te luisteren naar de wensen van de toekomstige bewoners en de omwonenden. Woningen moeten aanpasbaar zijn aan de wensen van nu en in de toekomst. Dit vraagt om allerlei flexibele woonvormen zoals het gebruik van vrijkomende bedrijfs- of agrarische gebouwen.

Het gaat om wat je werkelijk bouwt, daar los je problemen mee op.

Op ons kun je rekenen.

PvdA Krimpenerwaard,

Cees van der Graaf

Cees van der Graaf (27 januari 1954) was onze fractievoorzitter in de gemeenteraad. Hij woont in Lekkerkerk. Opleiding en werkervaring: Ik ben afgestudeerd als stedenbouwkundige aan de Academie van Bouwkunst te Rotterdam. Na jarenlang te hebben gewerkt als stedenbouwkundige voor de gemeenten Rotterdam en Capelle aan den IJssel ben ik in 1995 een eigen ontwerp-