24 maart 2014

Burgercafé: belangrijke lessen voor kernenbeleid

Neem ze serieus, communiceer twee kanten op en maak de verwachtingen over en weer duidelijk. Dat zijn belangrijke lessen uit het wijk- en kernenbeleid van de gemeente Montferland. Wethouder Ingrid Wolsing kwam er zaterdag over vertellen in het Burgercafé van de PvdA Vlist.

De PvdA, maar ook leden van D66 in de Krimpenerwaard en de Dorpsvereniging Vlist luisterden goed. Sandra van Winden, fractievoorzitter: ‘Deze ervaringen kunnen we goed gebruiken in het kernenbeleid van de gemeente Krimpenerwaard.’

Maar liefst achttien dorps- en wijkraden kent de gemeente Montferland, die uit twee stadjes en negen dorpen bestaat (samen 35.000 inwoners). Ingrid Wolsing: ‘Sommige van deze verenigingen of stichtingen bestaan al tientallen jaren, anderen ontstaan rond een onderwerp zoals de sluiting van een school in een dorp. Er zijn dorpen die samen een dorpsvisie opstellen die je bijna letterlijk in alle verkiezingsprogramma’s terugvindt. Maar soms ook valt een raad uit elkaar, als de gemeenteraad uiteindelijk anders beslist dan die wijkraad.’

Goede discussie in het Burgercafé van de PvdA Vlist.

De taken van de dorps- en wijkraden zijn informeren, raadplegen en gevraagd en ongevraagd adviseren. Maar besluiten neemt uiteindelijk de gemeenteraad. De raden krijgen een kleine subsidie van 600 euro per jaar. Daarvoor moeten ze minimaal een keer een bijeenkomst met de inwoners organiseren, waarbij raadsleden welkom zijn om te luisteren. Een keer per jaar komen alle raden ook met de gehele gemeenteraad bij elkaar. En verder is er via de wijkencoördinator regelmatig overleg. Over een budget(je) voor de raden om activiteiten zelf uit te voeren wordt nog nagedacht. Leefbaarheid in wijk en dorp is het belangrijkste thema in het kernenbeleid.

Sandra van Winden: 'Ervaringen Montferland kunnen we goed gebruiken voor de nieuwe gemeente Krimpenerwaard.'

Sandra van Winden: ‘Ervaringen Montferland kunnen we goed gebruiken voor de nieuwe gemeente Krimpenerwaard.’

In Montferland werken ze sinds 2005 al zo. Maar nog steeds gaat het met vallen en opstaan. Zo communiceren niet alle organisaties op deze manier. Een schoolbestuur dat vanwege de dalende leerlingenaantallen besloot drie basisscholen te sluiten kreeg drie woedende dorpen over zich heen. De bewoners snapten best dat er wat moest gebeuren, maar ze wilden bij de besluiten betrokken worden. In Stokkum werd daarvoor speciaal een dorpsraad opgezet. Een wijkraad in ’s Heerenberg wilde wel een skatebaan, maar kon het niet eens worden over een locatie. En was vervolgens woedend toen de gemeenteraad een plek aan wees.

Kees de Lange en Arend Helder van de Dorpsvereniging Vlist zagen zowel de mogelijkheden als de dilemma’s. Kees de Lange: ‘We willen zeker geen mini- gemeenteraad worden, maar vooral zoveel mogelijk mensen in het dorp Vlist bij activiteiten betrekken. Maar als dorpsvereniging geven we wel zaken door aan medewerkers van de gemeente, raadsleden of de wethouder. Die omgekeerd ons ook weet te vinden als ze iets willen bespreken met Vlist. Nu zou daar dan een wijkencoordinator tussen komen.’
‘Die wijkencoordinator gaat vervolgens wel gelijk aan de gang met jullie omgevallen boom, maar vraagt ook gelijk of jullie wel een boom daar terug willen, en meldt wanneer het werk begint’, gaf de wethouder uit Montferland aan.

De deelnemers in De Grote Haven bespraken voorts onder leiding van Marien Borgstein of dit ook iets is voor de Krimpenerwaard, en of dit nu al voor de start van de nieuwe gemeente in de plannen moet worden opgenomen.

De PvdA wil al langer een discussie over een vorm van dorpsraden, maar andere partijen waren daar tot dusver niet voor te porren. (In Montferland met een college van CDA, PvdA en VVD is het trouwens een raadsbrede visie). De D66’ers die in Haastrecht waren willen er in ieder geval verder over nadenken. In Schoonhoven bijvoorbeeld bestaan ook al verschillende wijkraden, meldde raadslid Gitta Straver. De PvdA Vlist wil bij de huidige besprekingen in de K5 al aandacht voor een wijk- en kernenaanpak.

Ook in het concept-verkiezingsprogramma van de PvdA Krimpenerwaard wordt gesproken over een vorm van dorpsplatforms, zo meldde bestuurslid Elly van der Klauw. ‘Zeker na het verhaal van Ingrid Wolsing zien we dit als een manier om burgers en gemeente met elkaar te verbinden, en te communiceren. Ook in een grotere Krmpenerwaardgemeente.’

Bekijk ook dit filmpje. Hoe denken onze inwoners over de nieuwe gemeente Krimpenerwaard?