Algemene Beschouwingen 10 november 2020 – Begrotingsraad

16 november 2020

Toen we vorig jaar de begroting voor 2020 bespraken wisten we nog niet dat het Coronavirus het wel en wee van 2020 in hoge mate zou gaan bepalen. In een jaar tijd kan er veel veranderen. We hadden het idee alles onder controle te hebben. Toch waren er ook toen al de nodige rimpelingen zichtbaar. Vorig jaar spraken wij over verschillende punten die meer aandacht nodig hadden. Wij noemden toen:

• de financiële verplichtingen voor de jeugdzorg en de WMO. Deze stijgen harden dan het budget dat het rijk beschikbaar stelt;
  • woningen zijn voor steeds meer mensen onbetaalbaar geworden;
  • de energietransitie veroorzaakt onzekerheid bij onze inwoners;
  • de spanning tussen natuur, ruimte voor (agrarische)bedrijvigheid, verkeer en woningbouw neemt steeds meer toe;
  • de voedselbank is nog steeds hard nodig;
  • onze natuur is te eenzijdig;
  • stoffen die niet in het water, de bodem of lucht horen worden nog steeds geloosd.

Deze punten zijn nog steeds actueel.

Vorig jaar konden de bewoners op wat werd genoemd een motiemarkt voorstellen doen voor verbetering. Onze inwoners vroegen om meer diversiteit van het openbaar groen, meer ruimte voor ontspanning voor jong en oud, minder (geluids-) overlast, betere fietspaden, meer activiteiten voor jongeren, meer ruimte voor duurzaamheid. Ook deze puntenzijn nog steeds actueel

Als algemeen punt van aandacht gaven wij toen aan: benut de kracht van de meedenkende inwoners. Sta hier voor open, zij zijn immers de echte deskundigen. Luister naar de wensen van onze inwoners, de verenigingen, de winkeliers het bedrijfsleven. Niet iedere wens kan worden gehonoreerd. Maak duidelijk waarom een keuze is gemaakt. Zet nog meer in op een goede communicatie. Dit alles is nog steeds actueel.

Voor een groot deel komt dit door het Coronavirus.  Dit virus maakt dat inzet en aandacht van het college van B&W en alle ambtelijke medewerkers op een andere manier hard nodig was. Hoe dat volgend jaar gaat, weten we niet. Het virus komt en gaat in een golfbeweging. Iedere keer is het weer een zoeken naar hoe hier het beste mee om te gaan.

Door de invloed van de bestrijding van het coronavirus zijn meer inwoners geheel of gedeeltelijk thuis gaan werken. De thuis omgeving is door het virus belangrijker geworden. De zekerheid van het hebben werk en inkomen is bij een fors deel van onze inwoners onder druk komen te staan. De verwachting is dat omvang van deze groep de komende maanden nog gaat stijgen. Steeds meer mensen hebben nu al grote moeite om rond te komen. We moeten daarom zeer terughoudend zijn in het verhogen van de gemeentelijke lasten. Het betaalbaar houden van de gemeentelijke lasten mogen we niet uit het oog verliezen.

Niet iedereen klopt aan voor hulp als dat nodig is. Soms niet uit schaamte soms niet uit onwetendheid. Dat laatste kan vele oorzaken hebben. Als digitalisering klanten minder aanspreekt, zet dan in op persoonlijk contact. Benut de kracht van de welzijnsstichtingen Zij zijn het laagdrempelige loket waar hulpzoekenden met hun vragen terecht kunnen.

De bedrijvigheid in onze gemeente is op onderdelen te eenzijdig. Meer differentiatie biedt kansen om onze gemeente aantrekkelijker te maken. In onze ogen wordt er nog te weinig ingespeeld op het belang van de recreatie voor het westelijk deel van onze gemeente. Door te kiezen voor meer recreatieve voorzieningen maak je dit gebied aantrekkelijk (met name) voor bezoekers vanuit de Rotterdamse regio. De vrijetijdseconomie op en rond de Hollandsche IJssel kan daar een belangrijke impuls van krijgen.

Openbaar groen wordt door onze inwoners als belangrijk ervaren. Een grote biodiversiteit van het openbaar groen maakt de beleving aantrekkelijk. Hier is nog veel te winnen. Maak gebruik van de ervaring van het bermbeheer opgedaan door het Hoogheemraadschap. De berm langs de dijk in Lekkerkerk is een goed voorbeeld die navolging verdiend. Ook hier geldt, benut de kracht van de meedenkende inwoners. Ga met de bewoners in gesprek over het groenbeheer. Maak eerst een plan voor herplanting voordat je bomen gaat kappen. Werk aan het belang van 10 % meer bomen aan het eind van deze college periode.

De kosten bij de jeugdzorg zijn ongrijpbaar. Meer geld draagt eerder bij aan een groeiende vraag. Ieder jaar meer geld zonder verbeteringen te zien is niet de oplossing. Bezuinigen op dit deel is lastig. ‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.’ is niet voor niets een bekend Nederlands gezegde. Dit ontslaat ons niet van de plicht te zoeken naar een betaalbare hulpverlening.  Bij de 1e begrotingswijziging zien we dat de eerste stappen worden gezet naar een betaalbare jeugdzorg. Voor ons gevoel wel wat laat, maar ieder begin juichen wij toe.

We staan aan de vooravond van een zeer ingrijpende energietransitie. Naar onze mening moet op de korte termijn stevig worden ingezet op isolatie van de bestaande woningvoorraad. Energie die je niet gebruikt hoef je ook niet op te wekken. Dit lukt alleen door de bewoners hier tijdig en actief bij te betrekken.

De gemeente probeert op dit moment 200 woningen per jaar te bouwen en dat is met de huidige regelgeving en inspraak en een lastige opgave. We halen al jaar op jaar dit aantal niet. We bouwen te weinig en teveel dure woningen. De PvdA is van mening dat we niet alleen moeten inzetten op doorstroming. We moeten meer betaalbaar bouwen. In de woonvisie staat niet voor niets aangegeven dat er 300 sociale huurwoningen en 500 betaalbare koop woningen in de periode 2015-2030 moeten worden gerealiseerd. Een deel van onze inwoners willen anders wonen in bijvoorbeeld een Tiny House of met gelijkgestemden in een hofje voor senioren. Bouw gevarieerder, sta open voor de vraag van onze inwoners. Laat de behoefteraming leidend zijn. Tegelijk moeten we beseffen dat nieuwbouw een deel van de oplossing is. Hoe gaan we om met de bestaande voorraad woningen? We moeten zuinig zijn op onze goedkope woningvoorraad. Goedkoop afbreken en vervolgens duur terug bouwen is kan in deze tijd niet meer.

Naast de punten van meer aandacht gaat er heel veel goed in onze gemeente. Daar kunnen we allemaal trots op zijn. Immers maakt dat de Krimpenerwaard tot een plek die als een goed thuis wordt ervaren.

Moties

Wij probeerden door middel van twee moties de bestaanszekerheid van inwoners met een laag inkomen te versterken. Helaas was er geen raadsmeerderheid voor onze moties. Dit waren we van plan:

Inleiding: Wie het minimumloon verdient of in de bijstand zit, kan nu bij de gemeente kwijtschelding aanvragen voor de gemeentelijke belastingen. Als je net paar tientjes meer verdient, dan heb je geen aanspraak meer op deze kwijtscheldingen. Deze mensen vallen dus net buiten de boot ondanks dat ze ook een krappe portemonnee hebben. Dit is het gevolg van een landelijke wet uit 1990. Wij vinden het onredelijk om mensen om zo’n klein verschil anders te behandelen.

Ons voorstel: Daarom dienden wij een motie in waarin we de wethouder verzochten om te onderzoeken hoe we een compensatieregeling kunnen maken voor inwoners met een inkomen tussen 100% en 120% van het minimumloon (die dus net geen recht hebben op kwijtschelding). Hiernaast hadden we nog een motie ingediend waarin we het college van B&W verzochten om middels een brief aan te dringen bij de landelijke regering om het minimumloon te verhogen naar 14 euro per uur. Landelijk vindt er al veel campagne plaats over dit onderwerp, daarom achten wij een extra steuntje in de rug – middels een brief namens de gemeente – hard nodig.

Ondanks dat deze moties geen meerderheid vonden, blijven wij doorgaan met het zoeken naar manieren hoe we onze inwoners meer bestaanszekerheid kunnen bieden.