Dam in Schoonhoven volgebouwd: PvdA-GroenLinks is woningmarkt beu

7 maart 2022

SCHOONHOVEN • “Wonen is een recht”, klinkt het zaterdag in de zilverstad. PvdA-GroenLinks is vastberaden het woonbeleid een sociale en groene draai te geven. De partijen hebben ter attentie van de wooncrisis de Dam volgebouwd met kartonnen huizen.

Lijsttrekker Sandro Kovacic is er glashelder over. “Het moet afgelopen zijn met het doorgeschoten marktdenken van projectontwikkelaars en vastgoedondernemers. Huizen zijn om in te wonen, niet om in te beleggen.”

Meer regie vanuit lokale overheid

Volgens Kovacic is het aan de overheid om te zorgen voor voldoende betaalbare woningen. “De markt gaat dit niet regelen.”

PvdA-GroenLinks gelooft daarom dat de gemeente meer regie moet nemen over de woningbouw. “In plaats van te wachten op dure plannen van projectontwikkelaars, zou het gemeentebestuur zelf op zoek moeten naar bouwlocaties voor sociale huur-, midden huur- en goedkope koopwoningen.”

Onorthodoxe maatregelen

“De omstandigheden vragen ook om onorthodoxe maatregelen”, zegt nummer twee op de lijst Bart van Ree. “Durf wat hoger te bouwen. Durf als gemeente grond aan te kopen ten gunste van onze starters. Durf de woonvisie aan te passen en vast te leggen dat minimaal 35% van de nieuw te bouwen woningen sociale huur wordt.”

Verduurzamen bij verbouwing

Woningen horen volgens PvdA-GroenLinks goed geïsoleerd te zijn en voorzien van zonnepanelen. Nummer drie op de lijst Cees van der Graaf vult aan: “Samen met lokale ondernemers willen we inzetten op verduurzamen bij onderhoud of verbouwing. Bijvoorbeeld wanneer een grote woning wordt opgesplitst in kleinere starterswoningen.”