Gemeente Krimpenerwaard gaat een interne vertrouwenspersoon aanwijzen

29 november 2022

PERSBERICHT

Krimpenerwaard • Op voorstel van PvdA-GroenLinks heeft de gemeente onder haar medewerkers gepeild of er behoefte is aan een vertrouwenspersoon binnen de organisatie.  Uit de peiling blijkt dat ruim een derde dit wil. “Goed dat dit signaal gehoor krijgt”, zegt Bart van Ree, raadslid en indiener van het voorstel.

Uit een informatiebrief die de gemeenteraad heeft ontvangen blijkt dat 35% van 153 ondervraagde medewerkers van de ambtelijke organisatie aangeeft het fijn te vinden om naast de externe vertrouwenspersoon ook te beschikken over een interne vertrouwenspersoon. Voor het college van B&W is dit voldoende draagvlak om tot aanstelling van een nieuwe vertrouwenspersoon over te gaan. Voor die aanstelling moet de ondernemingsraad van de ambtelijke organisatie nog instemming geven.

Aanleiding voor deze peiling was een motie (voorstel) van PvdA-GroenLinks in juni 2022, in de nasleep van het vertrek van de voormalige burgemeester. De commotie die hierbij ontstond ging vooral over wat er wel of niet gebeurd was. Van Ree zag juist de noodzaak om te kijken wat er nog beter kan binnen de organisatie om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.

“Wij vinden het belangrijk om ons als raad uit te spreken voor een veilig werkklimaat”, aldus Van Ree. Volgens de Discriminatie Arbeidsmonitor 2022 van de Nationale Vacaturebank voelt één op de vijf Nederlanders zich weleens onveilig op de werkplek. “Wat ons betreft is dit een aandachtspunt voor elke werkgever in Nederland, en daarom zijn we blij dat de gemeentelijke organisatie hier ook serieus werk van maakt.”

Neem bij vragen contact op met Bart van Ree via 06-33044086 of [email protected]