Door op 31 augustus 2015

Gláucio en Márcia moeten blijven

Eigenlijk laat ik me hier nooit openlijk uit over politieke zaken die in het land spelen. Ik ben fractievoorzitter van de lokale PvdA en we moeten het dan ook zoveel mogelijk hebben over lokale onderwerpen. Maar soms gebeurt er iets wat zo ongelofelijk fout is, dat je als sociaaldemocraat je hart wel moet laten spreken.

Het gaat hier om de aanstaande uitzettingen van Gláucio en Márcia naar Angola. Márcia (18) woont hier al ruim vijftien jaar en Gláucio (13) is hier zelfs geboren. Slimme en volledig geïntegreerde jongeren die volledig voldoen aan het beeld dat we als samenleving van al onze inwoners willen zien: aanpakkers, een goede opleiding, de taal sprekend.
Deze twee kinderen werden vorige week in de vroege ochtend als waren zij misdadigers van hun bed gelicht en vervoerd naar een detentiecentrum, in afwachting van hun uitzetting naar Angola. Omdat het vermoeden bestaat dat hun vader fout was in de oorlog aldaar.

Er zijn twee dingen die me hieraan enorm dwarszitten:
Het eerste is de onmenselijke manier waarop de overheid hier denkt te moeten handelen. Kinderen zijn het slachtoffer van de situatie. Niet de dader. Er is geen enkele reden om ze op zo’n schandalige van hun bed te lichten. Dit is mensonwaardig en hoort niet thuis in een ontwikkeld land als Nederland.

Het tweede is de reden van de uitzetting. Deze kinderen hebben geknokt voor hun eigen bestaan en ontwikkeling. En dat wordt door het handelen van andere partijen nu in de waagschaal gesteld. Hun toekomst wordt ze afgenomen. Ze worden naar een land gestuurd dat ze niet kennen en waar ze helemaal opnieuw zullen moeten bouwen. Omdat hun vader mogelijk misdaden heeft begaan in de oorlog van dat land. Nu rijst bij mij de vraag, waarom het lot van de kinderen wordt opgehangen aan de daden van de vader. Volgens mij, en volgens de Kinderombudsman, moet je die twee dingen toch echt los van elkaar zien. Bij onze huidige koningin kon dat wel, waarom bij deze twee kinderen niet?

De overheid zal zich vast wel kunnen beroepen op de wet- en regelgeving en rechterlijke uitspraken. Om kort te gaan: in dit geval interesseert de wet me geen moer. Er bestaat ook zoiets als handelen in de geest van de wet. En volgens mij is dat nu precies wat VVD-staatssecretaris Klaas Dijkhoff hier moet gaan doen. Deze manier van handelen is onrechtvaardig, onjuist en niet in de geest van het door de PvdA binnengehaalde kinderpardon. Deze kinderen verdienen om te behouden waar ze voor hebben geknokt. Laat uw hart in plaats van de wet spreken.

De fractie van de PvdA in Krimpenerwaard heeft deze petitie ondertekend en zal de Tweede Kamerfractie vragen zich hard te maken voor een fatsoenlijke behandeling en verblijfsstatus voor Gláucio en Márcia.

robg125Rob Geleijnse, fractievoorzitter

Update: Gláucio en Márcia mogen blijven!