Huisje, boompje, feestje

14 maart 2022

PvdA-GroenLinks wil meer bomen in de Krimpenerwaard en begint alvast met planten.

SCHUWACHT • De Krimpenerwaard heeft veel meer bomen nodig volgens PvdA-GroenLinks, en op de laatste campagnezaterdag voor de gemeenteraadsverkiezingen voegen zij de daad bij het woord. Woensdag sluiten de stembussen én is het Nationale Boomfeestdag.

“Daarom planten wij vandaag alvast onze bomen,” zegt Cees van der Graaf, fractievoorzitter en nummer drie op de kandidatenlijst van PvdA-GroenLinks. De oorspronkelijke hoogstamboomgaard naast zijn woning wordt door een groepje enthousiaste campaigners in ere hersteld.

Deze keer wordt de Notarisappel, de Juttepeer en de Regina kers aangeplant. In het najaar vindt de volgende uitbreiding plaats. “Als iedereen zijn eigen tuin beplant met bomen zetten we een enorme stap in het verbeteren van de biodiversiteit en het vastleggen van stikstof in de bodem.”

Ook in de kernen

“Bomen zorgen voor schaduw voor mens en dier, houden regenwater beter vast en verrijken het dieren- en plantenleven in onze Krimpenerwaard,” aldus lijsttrekker Sandro Kovacic.

Volgens PvdA-GroenLinks is het belangrijk dat we niet alleen in het groene buitengebied voor een weerbare biodiversiteit zorgen, maar ook in de woonplaatsen. Voldoende asfalt, klinkers en tegels moeten volgens de partijen omgeruild worden voor planten, struiken en bomen. “We willen veel meer huizen, maar altijd in samenhang met het groen.”

De partijen zijn daarom ook erg blij dat er uitvoering wordt gegeven aan het aanplanten van 10% meer bomen (1750 stuks). “Daar heeft de PvdA de afgelopen jaren meermaals op gehamerd.”

Mogelijkheden
“We zien dat de inwoner enthousiast wordt van initiatieven als tegelwippen, geveltuintjes en  zaailingen ophalen in het Loetbos,” zegt nummer twee Bart van Ree, “maar er is nog zoveel meer mogelijk; voedselbossen, tiny forests en het verbeteren van de buitenruimte door mee te doen aan het Prachtlint. Er is nog zoveel te doen, deze bomen aan de Schuwacht zijn nog maar het begin. Als de kiezer straks met een groen hart stemt dan gaat de natuur een mooie tijd tegemoet.”