Door Siem Meij op 29 november 2013

PvdA stelt vragen over Tiendweg Schoonhoven

De PvdA in Schoonhoven heeft met de coalitiepartijen een amendement ingediend om € 150.000 niet uit te geven aan een herstructurering van de Tiendweg, vooral bedoeld om de maximum snelheid daar terug te brengen. We moesten bezuinigingen vinden om geen verhoging van de OZB mogelijk te maken. Dit amendement is aangenomen.

Uit een enquête waaraan ook het Lopikse deel van de bewoners aan de Tiendweg deelnam, bleek een meerderheid tegen het beperken van de snelheid. Dat rechtvaardigde naar onze mening het amendement. Maar een deel van de bewoners in het Schoonhovense deel, blijft voor een snelheidsbeperking. Daarom hebben wij de onderstaande vraag aan het college gesteld.

Geacht college,

Bij de behandeling van de begroting voor 2014 is er per amendement besloten geen extra uitgaven te doen voor het aanpassen van de Tiendweg. In het amendement wordt gevraagd de “eventueel minimaal noodzakelijke aanpassingen te zoeken binnen het regulier onderhoudsbudget”. De wens van veel bewoners in het Schoonhovens gedeelte van de Tiendweg is de maximale snelheid terug te brengen tot 50 km per uur, of wat ook velen willen tot 30 km per uur.

Hoe denkt B&W uit te voeren wat in het amendement tot uitdrukking wordt gebracht?
Door de grens van de bebouwde kom in oostelijke richting te verplaatsen, waardoor de grens van maximaal 50 km ook verplaatst wordt en de daaraan gekoppelde verkeersborden aan te brengen, met enkele eenvoudig aan te brengen strepen op de weg en het markeren van oversteken?
Of als dat mogelijk is de maximale snelheid hier terug te brengen tot 30 km per uur, maar zonder verkeersdrempels en andere dure voorzieningen?