Een duurzame bereikbaarheid van de Krimpenerwaard.

Door Cees van der Graaf op 4 maart 2019

De verkeersontsluiting van de Krimpenerwaard is niet optimaal. Wie in de ochtendspits vanuit de Krimpenerwaard richting Rotterdam gaat heeft te maken met de file bij de Algerabrug. Dit betekend bijna dagelijks een vertraging van minimaal 5 tot maximaal

15 minuten. Na het passeren van de Algerabrug krijg je te maken met de file op de Abram van Rijckevorselweg richting van Brienenoordbrug. In de avondspits is het file probleem andersom. Tot aan de Algerabrug stilstaand of langzaam rijdend verkeer. Na het passeren van de Algerabrug is de file snel opgelost.

De PvdA Krimpenerwaard is voor een betere verkeersontsluiting.

In onze ogen vraagt een betere ontsluiting van de Krimpenerwaard om een duurzame oplossing, een balans tussen het beter laten functioneren van:

– mobiliteitsnetwerken (wegen, spoor, bus, tram en metrolijnen, bootverbindingen en

fietspaden).

– ecologische waarden (natuur, landschap, klimaat, energie.

– sociale en ruimtelijke kwaliteit (wonen, werken, recreëren en voorzieningen).

– economische bereikbaarheid.

Het proces zoals door het college van de gemeente Krimpenerwaard is ingezet is naar onze mening te eenzijdig. Volgens het college is er maar één oplossing te weten een brug naar Ridderkerk. Voor de financiële onderbouwing van de brug (395 tot 435 miljoen euro) wordt deze wens onderbouwd met een bod om meer woningen te gaan bouwen in de Krimpenerwaard.

 

Het bod om meer woningen te gaan bouwen is buitengewoon zwak onderbouwd. De zwakke onderbouwing komt o.a. tot uiting in het voortdurend wijzigen van de gewenste aantallen.

 

Model max.10.000 wo

In eerste instantie ging men uit van een brug met 200 ha woongebied tussen Krimpen aan de Lek en Krimpen aan den IJssel met max. 10.000 wo

In de -Pre verkenning-  Eindrapport ruimtelijke economische effecten van 28 september 2018 staat het volgende:

Gemeente Krimpenerwaard heeft begin september besloten het gebied ten zuiden van Krimpen aan den IJssel aan te wijzen als zoeklocatie voor verstedelijking (200 ha max. 10.000 woningen).

 

Het aantal van 200 ha woongebied / 10.000 woningen komt overeen met een bruto dichtheid van 50 wo/ha. (10.000 wo : 200 ha) Deze dichtheid komt door beperkingen zoals de aanwezigheid van hoogspanningsleidingen, ondergrondse infrastructuur, etc. uit op een netto dichtheid van ca 60 tot 70 wo/ ha. Deze stedelijke dichtheid hoort niet in de Krimpenerwaard.

Deze ongewenste ontwikkeling was voor de PvdA aanleiding om een petitie te starten. De petitie is ruim 2600 keer ondertekend. De ondertekenaars zijn met name verontruste inwoners uit Krimpen aan de Lek en Ridderkerk. In de beleving van de ondertekenaars maakt deze ontwikkeling dat een waardevol groen /natuurgebied een stadsrandzone wordt.

 

De gemeenteraad heeft in haar raadsvergadering van 16 oktober pas definitief een besluit genomen. Met de kleinst mogelijke meerderheid is het amendement van CU / VVD/ VGBK / Lokaal op 1 aangenomen. In dit amendement staan geen woningaantallen.

 

Naast de woningaantallen die worden genoemd bij de brug heeft de gemeente Krimpenerwaard in mei 2017 de ‘Woonvisie Krimpenerwaard; Kerngericht’ vastgesteld.

De woonvisie gaat uit van max. 3000 woningen te bouwen tot het jaar 2030. Deze 3000 woningen zorgen ervoor dat dat de Krimpenerwaard kan bouwen voor de eigen bevolking met ruimte voor een kleine groei.

De Provincie gaat uit van een gelijkblijvend aantal inwoners (anticipeergemeente). Vanwege de gezinsverdunning moeten dan tot 2030 maximaal 1800 woningen worden gebouwd. De woonvisie met 3000 woningen is om die reden nog niet goedgekeurd.

 

Het aantal woningen nodig na 2030 (de nu door de wethouder voorgestelde 2000 of 3000 of 4000 woningen) zijn slechts met een forse onzekerheidsmarge te bepalen. Hoe en waar wij willen wonen over ruim 10 jaar is immers slechts bij benadering aan te geven.

 

Een van de veel gehoorde argumenten in de discussie over woningaantallen in de periode na 2030 is “we moeten woningen bouwen voor onze jongeren”.

In de ogen van de PvdA komt dit vreemd over. Jongeren laten wachten tot na 2030 kan nooit de bedoeling zijn. De door de raad vastgestelde woonvisie maakt de bouw van woningen voor jongeren nu al mogelijk. Wij zeggen daarom “wethouder ga die woningen voor de jongeren bouwen”.

 

Oeververbinding

De onderbouwing van een extra oeververbinding is door de discussie over woningaantallen de laatste maanden naar de achtergrond gedrongen.

Begin 2018 gaf de wethouder van Rotterdam in een interview in het AD al aan dat er een voorverkenning kwam naar een nieuwe oeververbinding. Door verschillende raadsleden uit Krimpen aan den IJssel werd toen al aangegeven dat dit veel extra verkeer door de Krimpenerwaard zou generen. Als alternatief werd toen ook kleinere verbinding over de Hollandsche IJssel genoemd.

Dit is ook beschreven in de MIRT verkenning “Regio Rotterdam en Haven Duurzaam Bereikbaar” van september 2010.

In deel 1 Maatregelennota staat het volgende:

Door de expansieve stedelijke ontwikkeling uit het verleden is veel waardevol landschap aan de Oostflank van Rotterdam verdwenen. De Krimpenerwaard is echter één van de mooiste landschappen van Zuid-Holland die behouden is gebleven. Deze grenst direct aan de Oostflank. Ondanks de nabijheid is de toegankelijkheid vanuit het stedelijk gebied onvoldoende. Extra investeringen in goede recreatieve verbindingen en landschappelijke bouwstenen zijn daarom gewenst.

 

De nota ‘Regio Rotterdam en Haven Duurzaam Bereikbaar’ gaat uit van vier keuzes, pakketten genoemd.

Pakket 1 Benutten

– verbreding bestaande Algerabrug inclusief nieuwe fietsbrug

– ontvlechten hoofd en parallelstructuur.

Pakket 2 Sorteren

– derde stadsbrug in combinatie met een tram plus verbinding

– lokale oeververbinding ten oosten van de Van Brienenoordbrug

Pakket 3 Spreiden

– regionale oeververbinding ten westen van de Van Brienenoordbrug

– N38 Ridderkerk Krimpen (twee varianten met nieuwe verbrede Algerabrug of met oostelijke

randweg

Pakket 4 Opschalen

– derde Van Brienenoordbrug

– A38 Ridderkerk- Nieuwerkerk

 

Het belang van de Krimpenerwaard als groene long voor de Rotterdamse regio komt in de afweging tot uiting. Pakket vier met een A38 van Ridderkerk door de Krimpenerwaard naar Nieuwerkerk valt in deze nota daardoor direct af.

Bij Pakket 2 en 3 blijft de vraag voor de Krimpenerwaard, is de oplossing niet erger dan het probleem? De nieuwe brug zal veel verkeer gaan aantrekken, waardoor per saldo meer verkeer de Krimpenerwaard zal doorkruisen. Dit heeft nadelige gevolgen voor het lokale wegennet dat daar niet op gebouwd is. Ook de beleving van Het Groene Hart in combinatie met de natuurwaarde komt onder druk te staan.

Opvallend is dat bij de eerste presentatie van het MIRT in Krimpen aan den IJssel weinig tot niets werd aangegeven over de hoeveelheid extra verkeer door de Krimpenerwaard. Ook de negatieve invloed op de bestaande ruimtelijke identiteit kwam niet aan de orde. Het niet benoemen van de nadelen is voor de PvdA Krimpenerwaard weinig geruststellend.

 

Cees van der Graaf

Fractievoorzitter PvdA Krimpenerwaard

 

Cees van der Graaf

Cees van der Graaf

Cees van der Graaf (27 januari 1954) was onze fractievoorzitter in de gemeenteraad. Hij woont in Lekkerkerk. Opleiding en werkervaring: Ik ben afgestudeerd als stedenbouwkundige aan de Academie van Bouwkunst te Rotterdam. Na jarenlang te hebben gewerkt als stedenbouwkundige voor de gemeenten Rotterdam en Capelle aan den IJssel ben ik in 1995 een eigen ontwerp-

Meer over Cees van der Graaf