30 september 2014

‘Ouderwets’ stemmen op 19 november

19 november, wanneer de Krimpenerwaard de raad van de nieuwe gemeente kiest, wordt ‘ouderwets’ met het rode potlood gestemd. Ook de telling na sluiting van de stembussen gaat nog met de hand.

Bij de herindelingsverkiezingen wordt nog niet geëxperimenteerd met elektronisch stemmen en elektronisch stemmen tellen. Zowel het kabinet als de Tweede Kamer is voorstander van het opnieuw invoeren van elektronisch stemmen. Daarmee is gestopt nadat was gebleken dat de stemcomputer onveilig was; toen werd het rode potlood weer uit de kast gehaald. BZK-minister Ronald Plasterk hoopt dat elektronisch stemmen in 2017 weer mogelijk is.

Bij de herindelingsverkiezingen op 19 november wordt ook geen gebruikgemaakt van de mogelijkheid om te experimenteren met ‘centraal tellen’. In dat systeem wordt op de stembureaus alleen een voorlopige telling van het aantal stemmen per partij uitgevoerd zodat diezelfde avond redelijk snel een voorlopige uitslag kan worden gepresenteerd; de volgende dag wordt dan op een centrale plek de definitieve telling op kandidaatniveau uitgevoerd, wat belangrijk is voor de voorkeurstemmen.

De gemeente Nederlek, belast met de organisatie van het verkiezingsproces in de Krimpenerwaard, laat weten dat ook de stemmen per kandidaat op 19 november al op de stembureaus worden geteld. Daardoor zal het het enige uren duren voor de totaaluitslag van de Krimpenerwaard bekend wordt gemaakt. Dat laatste gebeurt waarschijnlijk in gebouw Amicitia in Lekkerkerk.