Door Redactie op 3 november 2017

Zondagsrust heilig voor coalitiepartijen

Tot de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 zullen Gemeente Belang Krimpenerwaard en VVD niet tornen aan de zondagsrust. Zij stemden tegen een motie van de PvdA om winkeliers de mogelijkheid te geven hun winkels op zondagmiddag 24 december open te stellen voor de laatste kerstinkopen.

Volgens ons raadslid Gerjo Goudriaan worden nu vooral Bergambacht en Lekkerkerk benadeeld. ‘Alleen in Schoonhoven mogen de winkels wel open. Het winkelend publiek zal uitwijken naar Gouda en Rotterdam. Het scheelt onze detailhandel omzet. Juist door de laatste inkopen voor de kerst kunnen winkeliers in het laatste kwartaal hun inkomsten aanvullen.’

Goudriaan meende dat geloofsovertuiging geen rol mag spelen bij een vrije keuze. ‘Ik heb vrienden die vrijdagmiddag bidden in de moskee, vrienden die vrijdagavond na negen uur naar huis gaan om religieuze redenen en vrienden die zondag naar de kerk gaan. Als we met iedere groep rekening moeten houden, lopen we vast. Als raad moeten we juist faciliteren wat mogelijk is.’

Ze kreeg geen steun van de coalitiepartijen Gemeente Belang Krimpenerwaard en de ‘ondernemersvriendelijke’ VVD. Zij willen pas na de raadsverkiezingen van 21 maart over een zondagopenstelling van winkels praten. Blijkbaar is deze partijen er zo veel aan gelegen hun coalitiepartners SGP en ChristenUnie niet voor het hoofd te stoten, dat ze hun principes daarvoor maar even aan de kant schuiven.