Door Redactie op 27 januari 2016

Zorgen PvdA: huren Kerkweg Lekkerkerk zullen hoger zijn na nieuwbouw

44 woningen aan de Kerkweg in Lekkerkerk moeten worden gesloopt. De houten funderingspalen zijn te zeer aangetast doordat het grondwaterpeil is gezakt en de paalkoppen droog zijn komen te staan. De PvdA heeft woningcorporatie QuaWonen laten weten grote zorgen te hebben.

De problemen met de fundering zijn zo ernstig, dat QuaWonen besloten heeft om de woningen te slopen en er nieuwe voor in de plaats te bouwen. Herstel van de fundering en renovatie is gezien de kosten en het te behalen eindresultaat, geen reële optie. De nieuwe woningen krijgen een aantal beeldbepalende kenmerken uit de stijl van de bestaande woningen. Een eerbetoon aan de historie, volgens QuaWonen: de woningen aan de Kerkweg waren de eerste sociale huurwoningen in Lekkerkerk.

gerjog200

Gerjo Goudriaan

Raadslid Gerjo Goudriaan heeft haar vragen tijdens de informatiebijeenkomst voor de bewoners namens de PvdA Krimpenerwaard aan de orde gesteld. Zij heeft veel waardering voor de manier waarop QuaWonen de bewoners helpt met informatie, verhuisvergoedingen, wisselwoningen en terugkeergaranties. ‘Keurig, maar toch blijft er bij ons grote zorg. Wat gebeurt er met de huurprijzen van de nieuwe woningen? Oude woningen zijn goedkoper dan nieuwe, omdat ze minder comfortabel zijn en omdat zittende huurders niet met grote huurstijgingen worden geconfronteerd. Het is wettelijk zo dat je gewoon de nieuwe huurprijzen moet betalen. En die zúllen hoger zijn! Je krijgt daar niet 100% huurtoeslag voor terug. Je wordt dus afhankelijker van huurtoeslag en de voorraad goedkope woningen neemt hierdoor af. Dat is zorgelijk, want deze hebben we juist zo hard nodig.’

De woningen worden gesloopt in twee fases: als eerste Kerkweg 5 t/m 47 (naar verwachting in het tweede kwartaal van 2017) en als tweede Kerkweg 49 t/m 91. QuaWonen wil bewoners de mogelijkheid geven om terug te keren naar de nieuwbouw aan de Kerkweg.

twrobgkrkwg

Op Twitter liet ook PvdA-fractievoorzitter Rob Geleijnse zijn zorgen blijken.

(Foto: Google StreetView)

Lees ook:
Sloop 44 woningen (IJssel en Lekstreek, 27 januari 2016)
‘Sloop gaat ons aan het hart’ (AD Rotterdam Oost, 27 januari 2016)
Paalrot dwingt tot sloop (AD Rotterdam Oost, 26 januari 2016)
Woningen Kerkweg Lekkerkerk gaan tegen de vlakte (RTV Krimpenerwaard, 22 januari 2016)
QuaWonen: Sloop is onvermijdelijk (Het Kontakt, 22 januari 2016)