Door Redactie op 7 oktober 2015

19 sollicitanten voor burgemeesterschap, 3 van de PvdA

De Zuid-Hollandse commissaris van de Koning Jaap Smit heeft 19 sollicitatiebrieven ontvangen van mensen die de nieuwe burgemeester van de gemeente Krimpenerwaard willen worden. Onder hen 3 PvdA’ers.

Tussen de 19 kandidaten zitten 2 vrouwen. De politieke verdeling is als volgt: VVD (7), CDA (5), PvdA (3), ChristenUnie (1), SGP (1), partijloos (2). 9 sollicitanten zijn (voormalig) burgemeester en 4 sollicitanten zijn (voormalig) wethouder of hebben een vergelijkbare bestuurlijke functie vervuld. De oudste is 61, de jongste 20.

Dit heeft commissaris Smit vandaag laten weten. De komende weken voert hij gesprekken met de sollicitanten. Vervolgens overlegt hij met de vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad van Krimpenerwaard over zijn bevindingen.
De commissaris streeft naar een ‘breed samengestelde, hoogwaardige selectie’. De vertrouwenscommissie voert vervolgens gesprekken met de geselecteerde kandidaten. Deze commissie doet een aanbeveling op basis van de door de gemeenteraad vastgestelde profielschets. De gemeenteraad zal naar verwachting begin februari 2016 2 kandidaten voordragen aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, waarbij de raad een voorkeur aangeeft voor 1 van beide kandidaten. In beginsel volgt de minister de aanbeveling van de gemeente, tenzij zich bijzondere omstandigheden voordoen.
De nieuwe burgemeester gaat dan begin april aan de slag. Dan draagt Tjerk Bruinsma de ambtsketen aan hem of haar over. Bruinsma is sinds 1 januari 2015, toen de nieuwe fusiegemeente van start ging, waarnemend burgemeester.

Eerdere berichten over dit onderwerp:
Nieuwe burgemeester: kandidaat met ervaring in bedrijfsleven heeft een streepje voor (1 september 2015)
Krimpenerwaard wil een informele burgervader, liefst van buiten de politiek (17 juli 2015)
Inwoners Krimpenerwaard actief betrokken bij profiel burgemeester (30 juni 2015)