Door Redactie op 14 maart 2016

‘Dit is precies waarom APV van tafel moet’

De nachtwandeling die zaterdag was gepland door het centrum van Schoonhoven is op verzoek van burgemeester Tjerk Bruinsma afgeblazen vanwege de veiligheid. Initiatiefnemer van de ludieke actie Michiel Boon is verwonderd.

“De burgemeester zei het risico dat ineens honderden horeca-bezoekers tegelijk op straat zouden komen te staan niet aan te durven. Dit is precies het argument waarom wij vinden dat de huidige APV-voorstellen van tafel moeten: een verplichte eindtijd van twee uur is een heel slecht plan.”

Om het publiek vast te laten wennen aan de nieuwe APV van de gemeente – waarin horecagelegenheden om twee uur ’s nachts verplicht moeten sluiten – zette de Schoonhovense horeca een nachtwandeling op die in de nacht van vrijdag op zaterdag moest plaatsvinden. “We waren dan ook verrast met het plotselinge telefoontje van de burgemeester waarin hij ons met klem verzocht de wandeling af te blazen, omdat hij de veiligheid in de binnenstad niet kon garanderen” zegt Michiel Boon, eveneens bestuurslid van ondernemerskoepel VOC Schoonhoven.

Vervolgens: “Met de huidige vrije eindtijd van uiterlijk 5 uur verspreidt het vertrekkende uitgaanspubliek zich vanzelf. Als de huidige plannen van de gemeente doorgaan, zullen er alleen al in Schoonhoven om twee uur ’s nachts ruim 500 mensen in één keer op straat staan. Met alle risico’s van dien voor geluidsoverlast en vandalisme. Om dat in goede banen te leiden moet op dat tijdstip de politie aanwezig zijn, wat weer ten koste gaat van de veiligheid elders in de gemeente.”

Volgens VOC-voorzitter Michiel van der Schaaf is er nauwelijks steun voor de nu voorgestelde APV. “Het is tekenend dat B&W in de media de ontstane situatie aftekent als ongelukkige communicatie, en dat raads- en commissieleden van ondernemerspartijen in de coalitie zich op sociale media haasten om duidelijk te maken dat er met het sluiten van een nieuw convenant niets verandert. Maar dat is niet de waarheid: in de huidige APV van Schoonhoven is er helemaal geen convenant. En met het sluiten daarvan is de stad telkens weer afhankelijk van de burgemeester. Daarom handhaven we als VOC ons standpunt: deze APV moet van tafel.”

Bron: Het Kontakt, 14 maart 2016

Lees ook:
Burgemeester zet streep door nachtwandeling (AD Gouda, 14 maart 2016)

Eerdere berichten over dit onderwerp:
Verzet tegen drankregels zwelt aan (5 maart 2016)
Protest tegen sluitingstijd horeca (1 maart 2016)
Straks nog wel mooi om te zien, maar een ramp om in te wonen? (26 februari 2016)
College stelt nieuwe APV voor aan gemeenteraad (13 februari 2016)