Brandweerkazerne Stolwijk: onze locatiekeuze uitgelegd
In de raadsvergadering van 13 december werd aan de raad gevraagd om, in afwijking van de structuurvisie Vlist 2020, de brandweergarage van Stolwijk niet te verplaatsen naar de rand van het dorp (Poort van Stolwijk) maar te realiseren in het centrum (Bovenkerkseweg/Hoflaan) van Stolwijk. Hoe stemde de PvdA, en vooral: waarom?
Een lastige kwestie, temeer omdat ook onze partij in het verleden heeft aangegeven een voorkeur te hebben voor de locatie Poort van Stolwijk. In onze fractie hebben we uitvoerig besproken hoe hier mee om te gaan. Vasthouden aan ons eerdere standpunt is het meest eenvoudig. Toch waren en zijn wij van mening dat als je een besluit neemt, je alle plussen en minnen opnieuw tegen elkaar moet afwegen.
De wens om ruimte te krijgen voor een uitbreiding van het centrum in combinatie met woningbouw was in het verleden de aanleiding om te gaan zoeken naar een alternatieve locatie. De gedachte dat er ruimte moest komen om het centrumgebied uit te kunnen breiden, is door de invloed van internet naar onze mening achterhaald. Uitbreiding van het winkelaanbod ligt niet langer voor de hand.
Vervolgens hebben wij benoemd welke van de twee locaties het meest geschikt is.
De Poort van Stolwijk is bereikbaar via de Goudseweg of mogelijk via een nieuw te maken aansluiting op de Provincialeweg. De voorstanders van deze locatie in de raad geven aan dat een aansluiting op de Provincialeweg mogelijk is, de wegbeheerder heeft bij herhaling aangegeven dat dit niet kan. Ook een door mij geraadpleegde verkeerskundige kwam tot dezelfde conclusie als de wegbeheerder. (Een onafhankelijk verkeerskundig onderzoek word hier node gemist).
Dit maakt dat de locatie Poort van Stolwijk alleen bereikbaar is via de Goudseweg.
In de ogen van de bewoners en de vrijwilligers van de Brandweer is deze weg hiervoor niet geschikt.
Bij de locatie Bovenkerkseweg speelt de discussie ten aanzien van de bereikbaarheid minder. Ondanks het feit dat er geen informatie over verkeer bij het besluit zat, durven wij deze conclusie te trekken. Immers de brandweer zit al op deze locatie. Als we kijken naar de aanrijden dan voldoen deze ruimschoots aan de normen die hiervoor van toepassing zijn.
Cijfers en ervaringen over gevaarlijke verkeerskundige situaties zijn bij ons niet bekend.
Conclusie, uit oogpunt van bereikbaarheid: een kleine plus voor de locatie Bovenkerkseweg.
Vervolgens hebben we gekeken naar de gebruiks- en toekomstwaarde van de beide locaties. De behoefte aan extra ruimte bij een brandweerkazerne is vanuit het verleden bezien altijd gegroeid. Wij zijn dan ook van mening dat er op, of grenzend aan, de locatie ruimte moet zijn voor uitbreiding. De locatie Poort van Stolwijk voldoet niet aan deze eis, de kazerne past hier met moeite, het parkeren is volgens de huidige normen maar net mogelijk. Kortom: een (te) krappe locatie. Op de locatie Bovenkerkseweg kan wel worden voldaan aan een toekomstige vraag naar meer oppervlak.
Om bovenstaande redenen hebben wij een lichte voorkeur voor de locatie Bovenkerkseweg, waarbij door ons is aangegeven dat het college actief aan de gang moet met het ontwikkelen van de locatie Poort van Stolwijk – met een functie die past bij de bestemming ‘Maatschappelijke doeleinden’ zodat het tekort niet onnodig oploopt.
De woonbebouwing bij de nieuw te bouwen brandweerkazerne op de locatie Bovenkerkseweg moet aansluiten op het dorpse karakter, dat wil zeggen een menging van huur en goedkope-, middeldure en dure koopwoningen.
Cees van der Graaf is lid van de PvdA-fractie in de gemeenteraad van Krimpenerwaard
Eerdere berichten over dit onderwerp:
Raad stelt besluit brandweerkazerne uit (30 maart 2016)
Brandweergarage Stolwijk: college heeft lak aan besluit gemeente Vlist (17 maart 2016)
Brandweergarage Stolwijk, terug bij af? (1 juni 2015)
Lees ook:
Brandweer Stolwijk blij met herbouw kazerne aan Bovenkerkseweg (RTV Krimpenerwaard, 18 december 2016)
Brandweer krijgt nieuwe kazerne op huidige plek (AD Gouda, 15 december 2016)
Brandweerkazerne Stolwijk verhuist niet (Het Kontakt, 14 december 2016)