Door Redactie op 8 december 2017

PvdA: Breng ongenoegen over lijn 196 over aan provincie

De PvdA vraagt in een motie het college van B en W om het ongenoegen van de gemeenteraad over de verslechtering van het openbaar vervoer in Ouderkerk aan den IJssel, Gouderak en Lageweg over te brengen aan de provincie Zuid-Holland. Fractievoorzitter Marije Willems vindt het moeilijk verteerbaar dat de provincie de inwoners van Krimpenerwaard hierover niet heeft geïnformeerd toen zij akkoord ging met de nieuwe dienstregeling.

Vanaf 10 december rijdt lijn 196 van Arriva ’s avonds niet meer tussen Gouda en Krimpen aan den IJssel. Dit is volgens Marije Willems een verslechtering van de dienstverlening aan de inwoners van de drie IJsseldorpen. Eind 2016 informeerde provincie de gemeente en de inwoners wél over de wijzigingen rond lijn 197 en de komst van R-net. Dat had ze nu ook met lijn 196 moeten doen, vindt de PvdA. ‘De provincie had alle tijd om te ervaren hoe belangrijk de gemeenteraad de bereikbaarheid van de dorpen vindt.’

In de raadsvergadering van 12 december dient de PvdA een motie in waarin ze het college vraagt het ongenoegen van de raad onder de aandacht van de provincie te brengen. De motie vraagt ook om een onderzoek naar de mogelijkheden om de dienstverlening van belbus 596 (het Arriva-alternatief voor het wegvallen van de reguliere bus) te optimaliseren.

Vorige maand stelde de PvdA al vragen aan het college over dit onderwerp. Daarop heeft het college inmiddels geantwoord dat het de provincie heeft gevraagd de huidige dienstverlening in stand te houden. Het college vindt de belbus nu een acceptabel alternatief omdat hiermee de dorpen ’s avonds en op zondag ‘goed bereikbaar’ blijven.

Wat vind jij, is de belbus een prima alternatief en blijven de dorpen hiermee goed bereikbaar? Geef je mening in onze poll op Twitter! (tot 9 december, 13 uur)

Lees ook:
Dienstregeling bus overhoop gegooid (AD Gouda, 8 december 2012)
‘Avondklok’ van Arriva, Krimpenerwaard op slot (AD Gouda, 28 november 2017)
PvdA stelt vragen over buslijn 196 (RTV Krimpenerwaard, 27 november 2017)

Eerder bericht over dit onderwerp:
PvdA stelt vragen over lijn 196 (27 november 2017)